Sunday 2 January 2011

New Setiausaha Kerajaan Selangor: only good sense not political one-upmanship will prevail

On the issue of the new SUK of Selangor. This is the official stand of the Pakatan led Selangor State Government:

Kenyataan Akhbar Menteri Besar Selangor


KENYATAAN AKHBAR
1 JANUARI 2011


KETUA SETIAUSAHA NEGARA MEMBELAKANGKAN ETIKA PROFESIONAL PEGAWAI TINGGI KERAJAAN


Kerajaan Selangor kesal dengan sikap Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd Sidek Hassan yang dengan sengaja membelakangkan proses pemilihan yang telah ditetapkan bagi memilih Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor yang baharu.


Pemilihan Dato’ Mohamad Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, KSN telah mengabaikan proses pemilihan mengikut Nota Amalan Perkhidmatan Awam yang menyatakan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri perlu mendapatkan nasihat
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam peringkat Pusat dalam pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri.


Proses pemilihan itu memerlukan Jabatan Perkhidmatan Awam Negeri mengemukakan calon yang sesuai bagi mengisi jawatan berkenaan dan mendapatkan kelulusan Menteri Besar sebelum diserahkan kepada DYMM Sultan Selangor untuk diperkenan.


Selepas mendapat perkenan DYMM Sultan Selangor, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri memanjangkan nama calon berkenaan ke Suruhanjaya Perkhidmatan Awam peringkat Pusat untuk proses dokumentasi pelantikan.


Kerajaan Negeri Selangor telah mengambil langkah sewajarnya dengan membentuk sebuah jawatankuasa khas diketuai Speaker Dewan Negeri Selangor, Dato’ Teng Chang Khim untuk menemuduga semua lapan calon yang dicadangkan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri.


Jawatankuasa itu telah memilih tiga calon terbaik berdasarkan jasa-jasa mereka selain kriteria yang diperlukan bagi mengisi jawatan strategik dan paling kanan dalam pentadbiran awam Kerajaan Negeri Selangor.


Ketika mengumumkan pelantikan Dato’ Mohamad Khusrin Munawi, Ketua Setiausaha Negara bukan saja membelakangkan Menteri Besar malah mengabaikan proses pemilihan calon berdasarkan kredibiliti, kemampuan dan pengalaman.


Perlu dinyatakan di sini, tindakan Tan Sri Mohd Sidek Hassan itu bukan sahaja melanggar Perlembagaan, tidak bertanggungjawab serta tidak profesional malah boleh dianggap bermotifkan politik; sebagai salah satu usaha untuk mencabar kredibiliti Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.


Lebih merunsingkan saya, tindakan Tan Sri Mohd Sidek Hassan tersebut telah menghantar mesej yang tidak sihat iaitu kemampuan dan pengalaman bukan keutamaan dalam mempromosikan kenaikan pangkat pegawai kerajaan. Mesej ini sangat bahaya apatah lagi sememangnya perkhidmatan kerajaan acap kali dikritik sebagai tidak efisyen.


YAB TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR

This is a posting from SMALL TALK blog:

Amalan Lazim Perlantikan SUK
Constitution vis-a-vis Constitutional Convention


Bagi yang belajar undang-undang Perlembagaan pastinya familiar dengan apa yang dipanggil sebagai amalan lazim atau Constitutional Convention. Adakalanya sesuatu itu tidak dinyatakan secara bertulis dalam Perlembagaan terutamanya perkara-perkara yang detail. Kalau Perlembagaan itu ditulis secara detail, perlembagaan itu akan menjadi satu dokumen yang amat tebal.


Kini telah timbul mengenai perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK). Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri seperti di Negeri Selangor menyatakan bahawa perlantikan itu adalah dibawah bidangkuasa Pesuruhjaya Perkhidmatan Awam (SPA) Malaysia yang hanya memerlukan pekenan dari DYMM Sultan. SPA adalah diketuai oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN).


Selangor, Pahang, Perak dan Negeri Sembilan adalah asalnya Negeri-Negeri Melayu Bersekutuan (Federated Malay States) dan telah termaktub bahawa jawatan-jawatan SUK, Penasihat Undang-undang dan Pegawai Kewangan Negeri adalah dilantik oleh SPA atas pekenan DYMM Sultan. Ketiga-tiga pegawai kanan ini adalah juga merupakan Ex-officio members of the Executive Councillors (EXCO) Kerajaan Negeri. Mereka mengangkat sumpah jawatan di hadapan DYMM Sultan. Pada lazimnya pula, mereka mengangkat sumpah kerahsiaan sebagai ahli EXCO di hadapan YAB Menteri Besar sebelum hadir menjalankan tugas sebagai ahli EXCO.


Apabila kita menyebut perkataan "lazimnya" seperti yang disebut diatas, itulah contoh yang paling mudah untuk memahami apa ertinya perkataan Constitutional Convention atau Amalan Lazim atau ada juga diistilahkan sebagai Konvensyen Perlembagaan. Constitutional Convention ini adalah berakar umbi dari amalan kerajaan Westminster British.


Adakah ianya juga amalan lazim bagi perlantikan 3 pegawai kanan kerajaan Negeri dirujuk juga kepada Menteri Besar? Kita perlu terima bahawa itu adalah amalan lazimnya. Menteri Besar selalunya dirujuk serta dimaklumkan mengenai perlantikan atau cadangan perlantikan mereka. Ini adalah perlu kerana pekenan DYMM itu mesti juga diatas nasihat YAB Menteri Besar. DYMM Sultan adalah menjalankan pemerintahannya diatas nasihat Menteri Besar. Perkara ini juga termaktub didalam Undang-undang Tubuh Negeri kecuali beberapa perkara yang dinyatakan dengan jelas bahawa DYMM Sultan mempunyai budibicara mutlak.


Terdapat juga apa yang disebut sebagai Parliamentary Convention yang mana selalu dirujuk apabila menyelesaikan sesuatu perkara yang berkaitan perjalanan parlimen yang tidak termaktub secara jelas dalam mana-mana peraturan atau undang-undang yang tersedia.


Atas hujah yang dikemukakan, saya dapati apa yang berlaku di Selangor tidaklah salah disegi peruntukan Perlembagaannya, tetapi nampaknya amalan lazim yang selama ini terpakai dan digunakan sudah tidak lagi diikuti. Atas hal yang demikian, akan berlakulah keadaan dimana Menteri Besar terpaksa berhadapan dengan ahli EXCO yang tidak disukainya.


Namun demikian, kalau bantahan yang dibuat oleh Menteri Besar itu hanya berdasarkan tanggapan bahawa SUK yang dilantik itu adalah seorang yang tidak sehaluan politik dengan beliau, bantahan Menteri Besar itu adalah tidak berasas kerana selaku SUK, beliau tidak seharusnya ada inclination politik dalam menjalankan tugas. Pegawai kerajaan adalah seharusnya bersikap professional dalam menjalankan tugas. Ketegasan dan integrity menjalankan tugas adakalanya terpaksa membantah kehendak atau keputusan Menteri Besar yang tidak menepati undang-undang yang berkuatkuasa. Mereka sepatutnya menjalankan tugas atas prinsip "Without fear or favour"


Perlu juga diingat bahawa pegawai kerajaan tidak dipilih melalui peti undi Pilihanraya. Menteri Besar boleh bertukar ganti atas keputusan pilihanraya, tetapi tidak pegawai kerajaan.

read in full here.

I think if the PKR MB of Selangor does not relent in this issue in all likelihood he will have to go to Court to get a final resolution. Even then he will have it tough to get his own way:

MB can't say no to appointment, says Nazri
2010/12/29


KUALA LUMPUR: Selangor Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim has no right to reject the appointment of Selangor Islamic Religious Department (Jais) director Datuk Mohd Khusrin Munawi as the new state secretary.


Minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz told the New Straits Times yesterday that there was not even a requirement to seek the menteri besar's approval in appointing the new state secretary, adding that the menteri besar was only informed of the appointment as a matter of courtesy. "So the appointment of Khusrin as the new state secretary stands." Nazri, who said that the appointment was "done properly", explained that the appointment of an officer for the post was previously done by the sultan.


"Since the constitution was amended, the appointment of all officers is done by the Public Service Commission."The commission then delegates it to a board consisting of the Chief Secretary to the Government, the Public Service Department's director-general and others in making the decision."


He said that this applied to states which previously formed the Federated Malay States, namely Selangor, Pahang, Negri Sembilan and Perak, so all public officers were federal officers.


Johor, Kedah, Perlis, Kelantan and Terengganu have their own respective state public service commissions.


"I understand that Khalid had submitted a list of candidates for the post to the sultan."However, even if the list is given to the commission, it is not obliged to appoint someone from the list since it is the commission that makes the decision."Nazri said the menteri besar was not in a position to evaluate public officers, as it was not his responsibility to evaluate their performance.


"Only the commission will know (of their performance). It also wouldn't be fair if the menteri besar were to make the decision because you never know if he chooses someone because he is the menteri besar's favourite."


On Monday, Khalid had disputed the appointment of Khusrin.He said in a statement that the appointment was not final because he had not been told about the matter.Khalid also said an interview panel set up by the state government had shortlisted three names deemed fit to assume the post.He also said he would seek an audience with the sultan and submit the three names.


Khalid said he had written to Sultan of Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah, informing the sultan that he was not contacted by Chief Secretary to the Government Tan Sri Mohd Sidek Hassan with regard to Khusrin's appointment.This was after Sidek announced, in a press statement, that Khusrin, 54, would take over from Datuk Ramli Mahmud, 56, who completes his service on Dec 31, effective Jan 1.


Sidek said the appointment of Khusrin had received the consent of the Selangor Sultan.

read more here.

Khalid should also tell his Sri Muda Adun to behave with decorum as a lawmaker for the state of Selangor, his post here does not help the situation at all. Budak baru setahun jagung jadi Adun dah nak ajar DYMM Sultan ke? Lagi mengeruhkan keadaan adalah.


I think best if MB Khalid seek an audience with the DYMM Sultan to air his grievances in private instead of going public and also leash his hound dogs before they destroy whatever credibility that his state government have left with the Palace. A battle in the Court should be his last option.


MBs and Excos and Aduns come and go after the elections, but a Civil Servant only go when he retires.

No comments: