Sunday 12 September 2010

Do you know that Its seditious to question Article 153 of our Perlembagaan

An excellent article on why it is seditious to question Article 153 of our Perlembagaan written with selected compilations by Patriots in satusekolahunntuksemua blog makes for very interesting reading.


Before reading further this is what Article 153 of our Perlembagaan says:

Perkara 153. Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit, dsb. bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak.


(1) Menjadi tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain mengikut peruntukan Perkara ini.


(2) Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, tetapi tertakluk kepada peruntukan Perkara 40 dan peruntukan Perkara ini, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut apa-apa cara yang perlu untuk meindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan untuk memastikan perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak apa-apa perkadaran yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong daripada jawatan dalam perkhidmatan awam (selain perkhidmatan awam sesuatu Negeri) dan daripada biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan yang seumpamanya atau kemudahan khas lain yang diberikan atau diadakan oleh Kerajaan Persekutuan dan, apabila apa-apa permit atau lesen dikehendaki oleh undangundang persekutuan bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka, tertakluk kepada peruntukan undang-undang itu dan Perkara ini, daripada permit dan lesen itu.


(3) Yang di-Pertuan Agong boleh, bagi memastikan, mengikut Fasal (2), perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak jawatan-jawatan dalam perkhidmatan awam dan biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain, memberikan apaapa arahan am yang dikehendaki bagi maksud itu kepada mana-mana Suruhanjaya yang baginya Bahagian 87 X terpakai atau kepada mana-mana pihak berkuasa yang dipertanggungkan dengan tanggungjawab bagi pemberian biasiswa, danasiswa atau keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain itu; dan Suruhanjaya atau pihak berkuasa itu hendaklah mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.


(4) Pada menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut Fasal (1) hingga (3) Yang di-Pertuan Agong tidak boleh melucutkan mana-mana orang daripada apa-apa jawatan awam yang dipegang olehnya atau daripada terus mendapat biasiswa, danasiswa atau keistimewaan pendidikan atau latihan atau kemudahan khas lain yang dinikmati olehnya.


(5) Perkara ini tidaklah mengurangkan peruntukan Perkara 136.


(6) Jika menurut undang-undang persekutuan yang sedia ada suatu permit atau lesen dikehendaki bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka Yang di-Pertuan Agong boleh menjalankan fungsinya di bawah undang-undang itu mengikut apa-apa cara, atau memberikan apa-apa arahan am kepada mana-mana pihak berkuasa yang dipertanggungkan di bawah undang-undang itu dengan pemberian permit atau lesen itu, sebagaimana yang dikehendaki untuk memastikan perizaban apa-apa perkadaran daripada permit atau lesen itu bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak sebagaimana yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong; dan pihak berkuasa itu hendaklaah mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.


(7) Tiada apa-apa jua dalam Perkara ini boleh berkuat kuasa untuk melucutkan atau memberi kuasa supaya dilucutkan apa-apa hak, keistimewaan, permit atau lesen mana-mana orang, yang terakru kepada orang itu atau yang dinikmati atau dipegang oleh orang itu atau untuk memberi kuasa untuk menolak pembaharuan mana-mana permit atau lesen mana-mana orang atau untuk menolak pemberian apa-apa permit atau lesen kepada waris, pengganti atau penerima serah hak seseorang jika pembaharuan atau pemberian itu mungkin semunasabahnya dijangkakan mengikut perjalanan biasa keadaan.


(8) Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, jika menurut mana-mana undang-undang
persekutuan apa-apa permit atau lesen dikehendaki bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka undang-undang itu boleh membuat peruntukan bagi perizaban apa-apa perkadaran
daripada permit atau lesen itu bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak; tetapi tiada undang-undang sedemikian boleh, bagi maksud memastikan perizaban itu


(a) melucutkan atau memberi kuasa supaya dilucutkan apa-apa hak, keistimewaan, permit atau lesen
mana-mana orang, yang terakru kepada orang itu atau yang dinikmati atau dipegang oleh orang itu;


atau


(b) memberi kuasa untuk menolak pembaharuan mana-mana permit atau lesen mana-manaa orang
atau untuk menolak pemberian apa-apa permit atau lesen kepada waris, pengganti atau penerima
serah hak mana-mana orang jika pembaharuan atau pemberian itu mengikut peruntukan yang lain
dalam undang-undang itu mungkin semunasabahnya dijangkakan mengikut perjalanan biasa
keadaan, atau menghalang mana-mana orang daripada memindahkan hakmilik bersama dengan
perniagaannya apa-apa lesen yang boleh dipindahkan hakmiliknya untuk mengendalikan perniagaan
itu; atau


(c) jika tiada permit atau lesen dahuluya dikehendaki bagi mengendalikan pertukangan atau
perniagaan itu, memberi kuasa untuk menolak pemberian permit atau lesen kepada mana-mana
orang bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan yang telah dijalankan olehnya
secara bona fide sebaik sebelum undang-undang itu mula berkuat kuasa, atau memberi kuasa untuk
menolak pembaharuan kemudiannya mana-mana permit atau lesen mana-mana orang, atau untuk
menolak pemberian mana-mana permit atau lesen sedemikian kepada waris, pengganti atau penerima serah hak mana-mana orang itu jika, mengikut peruntukan yang lain dalam undang-undang itu, pembaharuan atau pemberian itu mungkin semunasabahnya dijangkakan mengikut perjalanan
biasa keadaan.


(8A) Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, jika di dalam mana-mana Universiti, Kolej dan institusi pendidikan lain yang memberikan pendidikan selepas Malaysian Certificate of Education atau yang setaraf dengannya, bilangan tempat yang ditawarkan oleh pihak berkuasa yang bertanggungjawab bagi pengurusan Universiti, Kolej atau institusi pendidikan itu kepada calon-calon bagi apa-apa kursus pengajian adalah kurang daripada bilangan calon yang layak mendapat tempat-tempat itu, maka adalah sah bagi Yang di-Pertuan Agong menurut kuasa Perkara ini memberikan apa-apa arahan yang perlu kepada pihak berkuasa itu untuk memastikan perizaban apa-apa perkadaran daripada tempat-tempat itu bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak sebagaimana yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong; dan pihak berkuasa itu hendaklah mematuhi arahan itu dengan sewajarnya.


(9) Tiada apa-apa jua dalam Perkara ini boleh memberi Parlimen kuasa untuk menyekat perniagaan atau pertukangan semata-mata bagi maksud perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak.


(9A) Dalam Perkara ini ungkapan "anak negeri" berhubung dengan Negeri Sabah atau Sarawak hendaklah mempunyai erti yang diberikan kepadanya dalam Perkara 161A.


(10) Perlembagaan Negeri yang ber-Raja boleh membuat peruntukan yang bersamaan (dengan ubah suaian yang perlu) dengan peruntukan Perkara ini.

The article from satusekolahuntuksemua blog:

MP ignorant of the Sedition Act? MP immune from the Sedition Act? What part of the Constitution not to be questioned?


We run the risk of being accused as Government stooges or UMNO lackeys (which we are not) by putting out this post. But Article 153 is clearly protected under the Sedition Act. And this young lady MP is questioning “Datuk Seri Najib Razak’s reminder to all Malaysians not to question “provisions in the Constitution, particularly those related to the “social contract.” And we need to get to the truth even on the third day of Hari Raya.


Is this another of the loose talk variety? Making fun of the Social Contract now? Fortunately she is not the kind that shouts in Parliament or who climbs a table, stands up on the table in full State Legislative Assembly regalia, and shouts to his opponents. Or is she like father, like daughter? Finds each and everything to “hit” at the Establishment. See the posting in her website reproduced below.


In the article below that is a UKM Professor’s explanations on the Kontrak Sosial. And in the subsequent article a Malaysian Insider lawyer reader provides explanations on sedition.


And, as the “law teacher” Azmi Sharom, is not done talking about the Constitution, we are not done talking about his views. The last article below made us ask: Is the law teacher “teaching”? Is he making fun of the 1Malaysia Youth Graduands and others? Given below are excerpts from his The Star column. See what you think of the “law teacher” and his writing.


And of the young lady MP who got the job largely due to people’s disenchantment with the previous “flip flopping, auto piloting and sleepy” administration.


And in the process, let’s ask: Where is national unity heading to?


As usual, let’s discuss these – perhaps when you have gotten over the holiday mood. Your views, however short or long, in English or Bahasa Malaysia are welcome in here.


For those who prefer to read only, do read the comments and our replies to them below those articles. Our counter-arguments to the unacceptable views expressed in the articles are contained in the replies.

Please read the full posting here and have your comments in the post as well.


The Loyar Muda guy is very persuasive and of course so is Prof Teo Keok Seong with their well thought out writings,  unfortunately can't say the same for Azmi Sharom.

2 comments:

Anonymous said...

Thanks for sharing the link, but unfortunately it seems to be down... Does anybody have a mirror or another source? Please answer to my post if you do!

I would appreciate if a staff member here at eddydaud.blogspot.com could post it.

Thanks,
Thomas

Anonymous said...

Do you want to know who the murdering lawyers of Datuk Sosilwati + 3 others + 5 more are ?

1. Pathmanabhan a/l Nalliannen
2. Surendren a/l Nalliannen

Check it out at the Bar Council website under Disciplnary Orders for Nov 2009

Justice 4 Victims of the Murdering Lawyers