Thursday 7 May 2015

So Tabung Haji bought 1 and not 2 plots of land from 1MDB

Ok this Tabung Haji buying 1MDB land thingy gets interesting:


KUALA LUMPUR: Lembaga Tabung Haji (TH) hari ini mengesahkan telah membeli tanah bagi tujuan pelaburan hartanah di pusat kewangan Tun Razak Exchange (TRX).

Perkara itu dimaklumkan Timbalan Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif TH, Datuk Johan Abdullah menerusi kenyataan yang dikeluarkan sebentar tadi.

Menurut beliau, langkah ini adalah sejajar dengan strategi pelaburan hartanah TH yang memberikan tumpuan kepada sektor domestik. 

"Pelaburan ini merupakan keputusan komersial yang menepati selera risiko dan telah melalui semua proses penilaian dalaman yang terperinci.

"Pembelian hartanah pada harga RM188.5 juta adalah pada kadar diskaun berlandaskan nilai pasaran semasa dan ia telah dinilai oleh sebuah badan penilai bebas profesional," katanya.

Menurut kenyataan beliau lagi, cadangan pembangunan kediaman itu yang akan dibangunkan oleh TH Properties (anak syarikat TH), dijangka memberi pulangan positif kepada kumpulan itu pada masa hadapan.

Tambah Johan, TH akan terus meneroka peluang-peluang pelaburan yang seumpamanya di dalam pasaran domestik seperti yang digaris dalam rangkakerja Alokasi Aset Strategik.

Sementara itu, dalam kenyataan yang sama, Johan menafikan pembelian Signature Tower (Fasa 2) oleh Kumpulan TH sepertimana yang dilaporkan di dalam blog-blog tertentu.

"Kebocoran maklumat melalui kertas cadangan tidak boleh dijadikan sebagai bukti keputusan muktamad pelaburan tersebut," katanya.

Sebelum ini, Pengerusi Lembaga Tabung Haji (LTH), Datuk Seri Azeez Rahim menerusi Twitternya telah menafikan dakwaan pembelian tanah milik 1MDB seperti yang tersebar di media sosial sejak semalam.

Beliau juga telah mengarahkan pihak pengurusan TH untuk segera mengeluarkan kenyataan serta menyerahkan kepada mereka untuk menjawab dakwaan berkenaan.

Read more here.

Some comments:

1. So TH only bought 1 plot (the cheaper one) of land instead of 2 (I don't want to go into the buy cheap from Gomen and then sell high to TH argument, thats passed,TH say its a great investment what).

2. The leak documents is unprecedented and the leak board documents from the blog is genuine as TH did not say it was faked.

3. The leaked blog document alleges a total sale price of RM772 Million for 2 plots of land (RM194 juta (RM2,860 sekaki persegi) RM578 juta (RM3,900 sekaki persegi), hence perhaps the leaked document had influence on the final outcome of the TRX sale. 

4. The leak documents is a leak at the highest level and its intention is obvious...I think there are some good people out there who loves this blessed country of ours. I thanked them from the bottom of my heart, hope you guys don't get caught ok...you are doing a morally right thing.

Having said that,

Perhaps..

...1MDB would like to tell Malaysians what they are going to do with the money from the sale?

...TH can tell us what they are going to do with the rumah yang tidak akan mampu dimilik many Malays/Muslims  that they are going to built in TRX?

Wait there's more:


No comments: