Friday 11 April 2014

Kemana Arah Tuju Politik Kaum Cina Malaysia Sekarang

'Ramai pemimpin Cina sekarang hanya bijak menyalakan api, tetapi tiada seorang pun yang boleh menjadi penyuluh jalan kepada kaum itu'

'Cukup dikesalkan kerana orang Cina kini menganggap pemimpin yang pandai bermain api itu adalah penyuluh jalan kepada mereka'
Long Yan - Nanyang Siang Pau

From Utusan Malaysia's - Isu-isu Akhbar Cina dated 10 April 2014:

HALA TUJU POLITIK KAUM CINA

ISU masa depan politik masyarakat Cina di Malaysia turut disentuh oleh Long Yan dalam akhbar Nanyang Siang Pau bertarikh 29 Mac 2014. Artikel bertajuk ‘Ke mana hala tuju politik orang Cina?’ disiarkan dalam ruangan Pendapat Yuan Lun halaman W3.

MCA telah ditubuhkan lebih 60 tahun lalu dan sepanjang tempoh itu ia telah menjadi komponen utama dalam Barisan Nasional (BN) yang memerintah negara.

Sebagai salah satu rakan kongsi penting dalam gabungan berkenaan, jasa MCA terhadap negara boleh dilihat di depan mata. Oleh itu, dakwaan MCA tidak menyumbangkan sebarang jasa walaupun sedikit adalah tidak betul. Ada ramai orang Cina terutama sekali generasi muda yang membuat dakwaan itu kerana melihat MCA gagal menyelesaikan masalah pendidikan Cina, kekurangan tenaga guru di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan sijil sekolah menengah Cina tidak diiktiraf.

Mereka mendakwa kedudukan MCA yang hanya menjadi parti komponen utama tetapi tidak mempunyai kuasa dalam kerajaan telah menyebabkan orang Cina di negara ini dilayan secara tidak adil.

Kepada orang Cina, kita ingin menanyakan adakah penilaian mereka terhadap MCA dibuat secara adil? Orang Cina yang menghentam MCA ini dengan bijak berhujah bahawa sebagai rakyat, mereka sepatutnya mendapat hak sama rata seperti kaum lain. Pandangan itu memang tidak salah dan kita tidak mempertikaikannya. Cuma kita mahu orang Cina yang berhujah sedemikian melihat daripada ruang lingkup lebih luas yang melibatkan kaum lain. Sebagai warganegara mereka juga berhak menuntut hak dan kepentingan kaum mereka.

Contohnya, kita menghentam Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali sebagai seorang fanatik. Sebenarnya apa yang dilakukan beliau hanyalah mempertahankan hak orang Melayu seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Beliau menuntut keadilan sama seperti yang diminta oleh orang Cina, jadi kenapa pula kita tuduh beliau fanatik?

Jika dikaji secara mendalam, Perkasa adalah sebuah pertubuhan yang mewakili orang Melayu dengan sebahagian kepimpinannya juga adalah terdiri daripada golongan cerdik pandai dan intelektual kaum itu. Kenapa mereka tidak dihormati seperti yang sepatutnya mereka dapat?

Ketika Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, pihak pembangkang dalam kempen mereka telah meletakkan calon BN daripada MCA, Datin Paduka Chew Mei Fun setaraf dengan pemimpin Perkasa. Isu itu dijadikan sebagai senjata pembangkang untuk menghentam MCA. Tindakan pihak pembangkang khususnya politikus Cina berkenaan adalah lebih menjurus kepada menghasut dan membangkitkan emosi kaum itu.

Yang lebih pelik lagi, kenapa politikus berkenaan diberi sokongan oleh masyarakat Cina. Ini bermakna ada sesuatu yang tidak kena dengan cara pemikiran orang Cina sekarang yang perlu diubah.

Nasihat kita kepada orang Cina, mereka hendaklah menghormati hak kaum lain seperti yang termaktub di bawah undang-undang dan dalam Perlembagaan negara. Tidak kira gabungan parti mana yang memerintah negara, ia sudah pasti tidak boleh melanggar batasan undang-undang berkenaan.

Dalam keadaan yang terbatas itu, perlu ada pemimpin luar biasa dan bijak yang boleh memastikan setiap kaum diberikan hak masing-masing seperti yang termaktub dalam Perlembagaan. Kita sudah tentu tidak memerlukan pemimpin tangkap muat yang hanya bijak berpidato dan berkata-kata sahaja.

Jika kita lihat pemimpin Cina sama ada daripada BN atau pembangkang, belum ada lagi individu yang terbilang seperti itu. Ramai pemimpin Cina sekarang hanya bijak menyalakan api, tetapi tiada seorang pun yang boleh menjadi penyuluh jalan kepada kaum itu.

Cukup dikesalkan kerana orang Cina kini menganggap pemimpin yang pandai bermain api itu adalah penyuluh jalan kepada mereka. Kaum berkenaan juga menganggap pemimpin politik yang sering menghentam MCA itu adalah penyelamat mereka. Jika itulah yang menjadi pendirian, kita mahu orang Cina keseluruhannya secara rela hati dan jujur menjawab ke manakah hala tuju politik kaum berkenaan?

Fikir-fikirkan. Wallahualam.

1 comment:

tebing tinggi said...


Kemana hala tuju politik Cina ?, hanya Cina sahaja yang bolih menentukan .
Mengambil kira kehadiran mereka diMalaysia ,jelas mereka mahu menentukan segala-galanya "Cina" dikekalkan tampa menimbang dimana mereka berpijak disitu langit dijunjung ,jelas mencerminkan keangkohan mereka yang terserlah dan nyata,tampa mengambilkira persekitaran mereka.
Biarlah mereka dengan cara mereka , yang penting yang lain harus sedar akan hakikat ini.