Thursday 26 March 2015

Nasihat untuk diri ku dan keluarga ku dan sahabat-sahabat ku

From one of my wassap group, something I must share:

Hasan Basri ditanya: Apa rahsia zuhudmu di dunia ini? Beliau menjawab: aku tahu rezekiku tidak akan diambil orang lain, kerana itu hatiku selalu tenang.

Aku tahu amalku tidak akan dikerjakan orang lain, kerana itulah aku sibuk beramal soleh.

Aku tahu ALLAH Ta'ala selalu memerhatiku, kerana itulah aku malu jika ALLAH melihatku sedang dalam maksiat.

Dan aku tahu kematian itu sudah menungguku, kerana itulah aku selalu menambah bekal untuk hari pertemuanku dengan ALLAH........

Saudara-saudara ku:

Jangan tertipu dengan usia MUDA karena syarat Mati TIDAK harus TUA.

Jangan terpedaya dengan tubuh yang SEHAT karena syarat Mati TIDAK mesti SAKIT

Jangan terperdaya dengan Harta Kekayaaan Sebab Si kayapun tidak pernah menyiapkan Kain Kafan buat dirinya meski cuma Selembar.

Mari Terus berbuat BAIK, berniat untuk BAIK, berkata yang BAIK-BAIK, Memberi nasihat yang BAIK

Meskipun TIDAK banyak orang yang mengenalimu dan Tidak suka dgn Nasihatmu

Cukup lah اللهِ yang mengenalimu lebih dari pada orang lain.

Jadilah bagai Jantung yang tidak terlihat, Tetapi terus berdenyut setiap saat hingga kita terus dapat hidup, berkarya dan menebar manfaat bagi sekeliling kita sampai diberhentikan oleh NYA

Saudara-saudara ku: :)

"Waktu yang kusesali adalah jika pagi hingga matahari terbenam, Amalku tidak bertambah sedikitpun, padahal aku tahu saat ini umurku berkurang"
(Ibnu Mas'ud r.a)

Nasihat ini utk diri sendiri, utk share dgn kawan2, anak2 & keluarga..semoga Allah memberkati & meredhoi kita. Aamiin..

No comments: